معماری بیزانس ( روم شرقی )


تعداد اسلاید : 53
عنوان ارائه : معماری بیزانس ( روم شرقی ) ارائه دهنده : مهدی بهشتی زیر نظر استاد ارجمند : جناب آقای شیرخانی بهار 87 امپراتوری بیزانس معماری بیزانس (روم شرقی) پیشینه تاریخی: دیوکلسین، قلمرو وسیع امپراتوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرماندهان همطرازش تقسیم نمود، و عملاً اضمحلال امپراتوری قدرتمند روم را نادانسته پی ریزی نمود. پس از آن کنستانتین شهر باستانی بیزانس را دوباره ساخت و کنستانتینوپل (قسطنطنیه) نام گرفت. این شهر به طور شگفت انگیزی در سرنوشت شهر (روم) مرکز امپراتوری مؤثر واقع شد و با تضعیف قدرت امپراتوری روم، کشور روم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد، و بدین طریق امپراتورزی روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت. فرمانروایی بیزانس به دست امپراتور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را با همان نام قدیمی اش پایتخت خود قرار داد. بیزانس، شهر بندری مهمی که به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای که کوتاهترین مسیر غرب به مشرق زمین بود، اهمیت تجاری خاصی داشت و از تمدن چشم گیری برخوردار بود. ساکنان آن دارای سنت های پابرجایی بوده اند، به طوریکه سلطه ی دیگران را به دشواری پذیرا شده اند. مثلاً یکی از حکمرانان هوادار اسپارت که در سال 405 ق.م بر این شهر تحمیل شد، پس از 16 سال مقاومت از شهر بیرون رانده شد. بیزانس شهری بود با ویژگی های اقتصادی سیاسی و فرهنگی خاص که ابزارهای لازم را فراهم آورد تا با فرهنگ و ارزش های فرهنگی و اجتماعی سرزمین های مجاور آشنا شود و از این راه آثار هنری را به جهان عرضه کرده که هم جهانی هستند و هم از سنتها و فرهنگهای بومی و منطقه ای مایه گرفته اند. این شهر با اینکه قبلاً مرکز حکومتی به بزرگی امپراتوری روم نبوده ولیکن به تمدنهای روم و یونان در غرب، بابل، ایلام، اورارتو، هیتی و ایران از شرق دسترسی داشت، به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران معتقدند که هنر و معماری بیزانس بی تأثیر از هنر و معماری مشرق زمین نیست. در پدید آمدن هنر بیزانس و شکل گیری آن سه عنصر عمده نقش داشته: نخست ضرورت اداری، دوم تأثیرات هلنیستی و سوم فرآیند تأثیرگذاریهای معاصر از پادشاهی ساسانی در ایران. آنچه که امروز مشخص شده این است که مجموعه اندیشه ها و تفکراتی که به تدریج در این قطب جهان نظم یافتند و به هماهنگی رسیده اند، بر ریاضیات استوار بودند و بر اساس یافته های ریاضی، میان جهان فکر و جهان ماده اعتقاد به جدایی وجود داشته و انسان موجودی حائل میان این دو جهان دانسته می شده است. در این نظریه ها، اندیشه ها و تفکرات هند و ایرانی و هم اعتقادات بابلی و مصریها جای داشته است. معماری: هنر معماری در روم شرقی (بیزانس) تا قرن ششم میلادی تحت تأثیر مسیحیت آغازین بود، این هنر در قرن ششم میلادی با آغاز حکومت «ژوستی نیانوس»، به وجود آمد او در هنرپروری همتای کنستانتین بود و آثاری را که وی مورد حمایت و تشویق قرار داد، همه شکوه و عظمتی شاهانه داشتند تا جایی که دوران فرمانروایی او را به حق «نخستین عصر طلائی» هنر امپراتوری روم شرقی نامگذاری کرده اند. باید به این نکته اشاره نمود که بهترین گنجینه ی یادگاری «نخستین عصر طلائی» اکنون در خاک ایتالیا که در شهر «راونا» کشف شده جلوه گری می کنند، نه در شهر کنستانتینوپل (استانبول). شهر راونا که در اصل پایگاه نیروی دریایی در ساحل دریای آدریاتیک بود، از سال 402 میلادی به بعد پایتخت امپراتوران روم غربی، و پس از آن در پایان همان قرن مقر فرمانروایی تئودوریک پادشاه استروگوتها شد، که همه چیز را به سبک و سیاق هنری کنستانتیوپل می پسندید، و به همین علت در زمان ژوستی نیانوس شهر راونا به صورت پایگاه عمده ای برای گسترش و نفوذ سلطه ی بیزانس بر ایتالیا درآمد. مهمترین بنایی که در آن شهر در سالهای 47-526 میلادی ساخته شد، کلیسای «سان ویتاله» است. این ساختمان معرف معماری بیزانس است که در قلمرو روم غربی ساخته شد، و به طور قطع از آثار کنستانتینوپل اقتباس شده است. پلان آن هشت ضلعی است و گنبدی بر روی این هشت ضلعی قرار گرفته است. لازم به ذکر است، این بنا به خوبی نشان می دهد که ادامه معماری بنای آرامگاه سانتاکوستانستا (ر.ک.معماری صدر مسیحیت) در شهر رم است. با این تفاوت که مراحل تحول میان آن بنا در امپراتوری روم شرقی به وقوع پیوسته است. چون در همین جا (بیزانس) در طول یک قرن ساختمان های گنبددار رواج و گسترش یافته بودند، از طرف دیگر از نظر مقیاس کلیسای سانتاکوستانستا، کوچکتر از سان ویتاله است، فضای درونی سان ویتاله بیشتر و با تزئینات غنی تری آراسته شده است. در کلیسای سان ویتاله بر اثر اصول ساختمانی تازه ای که در تاق بندی به کار گرفته شده این امکان به وجود آمده است که در هر منطقه پنجره ای وسیع در بنا تعبیه گردد و داخل ساختمان را غرق در نور سازد. در این ساختمان ساده ترین عناصر محور طولی کلیسای مستطیل شکل یعنی محوطه ای که با سقف متقاطع برای محراب در نظر گرفته شده و همچنین یک دهلیز طولی در مقابل ساختمان به چشم می خورد. در اینجا باید به این نکته مهم اشاره نمود که مثلاً در شهر راونا «کلیسای سان آپولیناره» با پلان مستطیل شکل ساخته شده و این نشانگر این مسئله است که کلیسای مرکزی و به ویژه سان ویتاله تا چه حد در قلمرو روم غریب می نماید. پس به این نتیجه می رسیم که از زمان ژوستی نین به بعد کلیسای گنبددار، با نقشه ای متمرکز (مرکزی) در قسمت اصلی بنا رواج یافت و بر دنیای مسیحیت ارتدوکس حکمفرما گردید. درست همان طور که نقشه محوری کلیسای مستطیل شکل بعدها معماری قرون وسطایی مغرب زمین را تحت تأثیر و به عبارتی زیر سلطه خود آورد . به طور کلی باید گفت بناهایی که در طول دوران حکومت بیزانس که از سال 330 میلادی تا سال 1453 میلادی ساخته شده اند، متنوع و تعدادشان فراوان و این به دو علت عمده بستگی داشته است. نخست وجود ملتهای مختلف که تابعه ی امپراتوری بودند، دوم طولانی بودن دوران حاکمیت بیزانس، همین مسئله موجب گردیده که نامیدن تمامی آنها به یک شکل، منطقی به نظر نرسد و از این روی است که این دوره زمانی از دیدگاه پژوهندگان این رشته به بخش هایی تقسیم شده، که هر یک دارای ویژگیهای معینی هستند. ساختمانهایی که در هر یک از مناطق تحت قلمرو امپراتوری ساخته شده اند در مصالح ساختمانی تابع امکانات محلی است و البته بر اساس برنامه ای مدرین ساخته شده اند. در شمال غربی ایتالیا، آجر، در شهرهای ساحلی و روی زمین های صخره ای در سوریه و فلسطین و بخشی از آسیای صغیر (ترکیه) از سنگ استفاده شده است. کلیساهای بیزانس از نظر پلان پیش از دوره ی بیزانس پسین به سه گروه عمده تقسیم شده که عبارتند از: الف) کلیساهایی که با پلان باسیلیکایی (پلان محوری) ساخته شده اند. ب) کلیساهایی که بر اساس یک پلان مرکزی ساخته شده اند. ج) کلیساهایی که بر اساس ترکیب دو پلان محوری و مرکزی شکل گرفته اند. پلان باسیلیکایی: این ساختمانها در طول یازده قرن حاکمیت روم شرقی (بیزانس) ساخته شدند و شباهتهای آشکاری به پلان باسیلیکاهای رومی داشتند. محور طولی که مدخل ورودی را به محراب کلیسا متصل می کند، در هر سمت خود با یک یا دو ردیف دالان سرپوشیده فرعی فرا گرفته شده است، و معمولاً قسمت فوقانی همین محور، به دهلیزها یا اتاق هایی حفاظت شده منتهی می گردد. در این گونه بناها، محور طولی تعیین کننده شالوده ی فضایی کلیسا محسوب می گردد، نه تقاطع آن با محور عرضی که از روی فضای وسیع تجمع های مشرف به محراب عبور می کند، و نه وجود پوششی بلندتر و شکوهمندتر که در محل تقاطع در محور طولی و عرضی بنا می شود، از قدر تعین آن می کاهد. این نوع پلان تفاوت اساسی ای که با باسلیکا دارد، وجود محور عرضی ثانوی است که عمود بر محور طولی است در نقطه ورودی اصلی قرار گرفته است. پلانهای مرکزی: این نوع بناها یکی از پلانهای بارز و مشخص بیزانس است که در جای جای قلمرو امپراتوری ساخته شده است. در این بناها به جای توجه به محور طولی، توجه و تأکید بر نقطه مرکزی است. منشاء این گروه ساختمانی رزا باید از ساختمانهای رومی قدیمی دانست ولیکن کلیساها را با این سبک ایجاد نمودن، از دوره صدر مسیحیت آغاز و در این دوره به مرحله تکامل رسیده است. درباره ی این پلان باید به این نکته ی مهم در مقایسه با پلان محوری اشاره نمود، که به طور معمول مانعی بر سر راه گذر مستقیم از این فضا به مرکز بنا وجود ندارد. در این نوع بناهای آیینی مسیحیت، محراب که قطب بنا، محسوب می شود، با همه زیبائی و شکوهی که از آرایش آن حاصل می شود روی به فضایی مرکزی دارد، فضایی که مؤمنان را مانند گروه نخست در طول محور طولی کلیسا مستقر نمی کند، بلکه آنان را گرادگرد یکدیگر می خواهد تا در مقابل مقدس ترین مکان کلیسا یعنی محراب بایستند. از نمونه ی بارز این گروه می توان به کلیساهای: سان ویتاله در راونا، سن گریگوری در زوارتنتس و سانتاسرجیوس و باکوس در استانبول اشاره کرد. بناهای با پلان ترکیبی محوری و مرکزی: بناهای مذهبی که می توان آنها را جزو این گروه قرار داد، عموماً ویژگی های نخستین خود را از دست داده اند. این طرح نشان بر وجود کارآیی دو محور اصلی عمود بر یکدیگر (یکی طولی و تعیین کننده و دیگری عرضی و فرعی) نیست، این گروه ترکیبی از دو پلان محوری و مرکزی است. یکی از بناهای شاخص آن کلیسای «ایاصوفیه» شهر استانبول است که در حقیقت یکی از شاهکارهای معماری بیزانس است. آیا صوفیه( استانبول ) کلیسای ایاصوفیه: مهمترین بنای به جای مانده از دوران فرمانروایی ژوستی نین در استانبول کلیسای ایاصوفیه است که از اصل یونانی «هاگیاصوفیا» به معنی کلیسای حکمت مقدس است و یکی از کامیابیهای ساختمانی هر عصر و زمانی به شمار می آید. این بنا که در سالهای 7-532 میلادی ساخته شده است. نام معماران برجسته اش «آنتیموس ترالسی» و «اسیدروس میلوتوسی» را در خاطره ها و یادها حفظ کرده است. ابعاد حیرت انگیز این ساختمان، که در بناهای فلزی قابل تصور نیست، توجه انسان را به خود جلب می کند. ابعاد آن 91 72 متر، قطر گنبدش 31 متر و ارتفاع گنبدش از سطح زمین نزدیک به 56 متر است. از لحاظ مقیاس با ساختمانهایی که تاکنون در بررسی معماری روم پیش از مسیحیت و روم دوران مسیحیت دیدیم همانند: پانتئون، حمامهای کاراکالا، و باسیلیکای کنستانتین، رقابت می کند. در نمای بیرونی، گنبد عظیم آن بر کل بنا مسلط است، ولی اجزاء و شکل بیرونی آن پس از تکمیل بنای اولیه تاکنون شدیداً دگرگون شده است. با افزودن پشت بند عظیم بر طرح اصلی و چهار مناره ی رفیع ترکی پس از پیروزی عثمانیها در سال 1453 میلادی و تبدیل ایاصوفیه به یک مسجد، این بنا در سده ی بیستم از حالت یک بنای مذهبی درآمد و امروزه به صورت موزه در معرض دید مردم سراسر جهان قرار دارد. نقشه ساختمان ایاصوفیه نمایشگر ترکیبی منحصر بفرد از عناصر گوناگون است، بدین معنی که بنا دارای محور طولی کلیساهای مستطیل شکل صدر مسیحیت است، و قسمت مرکزی یا صحن از محوطه ای چهارگوش واقع در زیر گنبدی عظیم تشکیل یافته است. در حالی که در دو طرف آن دو نیم گنبد ضمیمه شده و صحن را به شکل بیضی بزرگ درآورده است. متصل بر این نیم گنبدها، تاقچه بندیهای نیم مدور با ردیف تاقهای گشاد تعبیه گردیده است، به طریقی که گویی قوس گنبد ایاصوفیه در میان دو نیم کلیسای مستطیل شکل گنجانده شده است. گنبد بر روی چهارتاق قوس که سنگینی آن به چهار جرز کوه پیکر واقع در چهار گوشه مربع مرکزی منتقل می سازد، قرار گرفته است، به طوری که دیوارهای واقع در زیر تاقها به هیچ وجه خاصیت حمال یا نگهدارنده وزن بنا را ندارد. انتقال تدریجی از بدنه ی چهارگوش متشکل از این تاقها به لبه مدور گنبد به وسیله سه گوشی های کروی شکل موسوم به تاسچه انجام می پذیرد و از این دو واحد ساختمانی چون گنبدی متکی به تاسچه ها بنا می گردد. این تدبیر تازه در معماری که موجب می شد گنبدهای بلندتر و سبک وزن تر از گنبدهای قدیمی بر روی شالوده ای گرد مانند معبد پانتئون یا چند ضلعی منظم نصب گردد، مقبول افتاد. درباره اینکه گنبد متکی بر تاسچه ها در کجا و چه زمانی اختراع شد اطلاعی در دست نیست. بنای ایاصوفیه نخستین نمونه به مقیاس بزرگ است، که از آن شیوه ی معماری بر جای مانده است مسلماً این روش ساختمانی در زمان خود اهمیت بسزائی داشته است و در عالم معماری عنصری نوین به میان آورده است. زیرا می دانیم که از آن پس گنبدهای متکی به تاسچه ها در معماری بیزانس عنصر و عاملی اساسی گردید، و به علاوه چندی بعد معماری روم غربی را نیز به زیر سلطه ی خود گرفت. عوامل دیگری که در بنای ایاصوفیه تأثیر داشتند در واقع عبارت بودند از: نقشه ساختمانی و روش شمع زنی به بدنه و جرزهای اصلی و نیز مقیاس بزرگی که در ایجاد آن مجموعه به کار رفته است. همه ی این ها یادآور باسیلیکاهای کنستانتین است. که بلندپروازانه ترین اقدام امپراطور روم به استفاده از معماری تاق نیم دایره و عظیم ترین یادگار ساختمانی باقیمانده از فرمانروایی که مورد احترام خاص ژوستی نین قرار داشت (کنستانتین) شمرده می شد. در این بنا آنچه بیننده را بیش از هر چیز تحت تأثیر قرار می دهد کیفیت و کمیت نوری است که وارد بنا می شود. چهل پنجره ای که زیر گنبد تعبیه شده است . چنان می نماید که گنبد با چنین عظمتی روی نور استوار است که از طریق پنجره وارد می شود. شاید بیننده تصور کند گنبد به وسیله ی زنجیری طلائی از آسمان آویخته شده و تماسی با استوانه ی بنا ندارد. گاهی تصور می شود که این بنا از نور خورشید در خارج استفاده نمی کند بلکه نوری در داخل بنا وجود دارد (که خود چیزی جز نور خارج نیست). شایان ذکر است که بنای ایاصوفیه، شرق و غرب و گذشته و آینده را در ترکیبی فاخر و شکوهمند به یکدیگر پیوند می داده است. پیکره ی جسیم این بنا که چون تلی بزرگ بر زمین استوار گردیده است، با طبقاتی سوار شده بر روی هم، تا 56 متر ارتفاع می یابد و قطر گنبد دایره ای شکل آن به 31 متر می رسد و اطراف آنرا پنجره هایی فرا گرفته است. در میان آثار معماری موجود در هنر بیزانس، بیشتر بناها مذهبی هستند، کاخهای شاهی خیلی زیاد نیستند و تنها بناهای مذهبی به جای مانده اند، زیرا مردم به کاخ توجه چندانی نداشتند. در قلمرو امپراتوری بیزانس در جنوب ترکیه امروزی به قلعه ی جالبی از نظر معماری برخوردیم که درست بر اساس همان وسعت جزیره، قلعه ای با برجهای دیده بانی سنگی ساخته اند و وسعت آن به حالتی است که تصور می شود که قلعه از درون آب سردرآورده است. این قلعه به قلعه ی دختر معروف است که احتمالاً نام آن از ایران الهام گرفته شده است، زیرا در دوره ی ساسانیان در فیروزآباد فارس نیز قلعه ای به همین نام و مشخصات موجود است. به طور کلی و خلاصه می توان گفت که هنز بیزانس ریشه ای شرقی داشت و سایه ی آن بر هنر غرب گسترده گردید. معماری دوره ی بیزانسی پسین: در فاصله ی اواخر قرن دهم، سده ی دوازدهم با حمایت پادشاهان مقدونی، پدیده ای در جامعه هنری بیزانسی رخ داد که در واقع باید آن را دومین شکوفائی یا دومین عصر طلائی بیزانس نامید. فرهنگ بیزانسی یکبار دیگر با هنر هلنی مواجه گردید که تا رسیدن به سبکهای به ارث رسیده از دوره ی ژوستی نین یا روزگار نخستین عصر طلائی (شکوفائی) با آنها توأم گردید. در معماری این دوره سلسله تنوعاتی در صحن گنبددار مرکزی پدیدار گردید. ساختمانهای این دوره از بیزانس (بیزانس پسین) به شکل مکعب گنبددار است و مکعب بر روی نوعی استوانه یا بدنه مدور نهاده شده و بالا رفته است. کلیساها از نظر حجم، کوچک، عمودی و چهار دهانه اند و برخلاف ساختمانهای پیشین بیزانسی، سطوح دیوار بیرونی شان با نقش برجسته تزئین شده اند، در یکی از این نمونه بناها، «کلیسای تئوتوکس» که در حدود سال 1040 میلادی در شهر «هوسیوس لوکاس»، یونان ساخته شده می توان شکل یک صلیب گنبددار را دید که چهار بازوی هم اندازه، چهار بازوی تاق دار (صلیب یونانی) است. طرح معماری بیزانسی در کنار این واحد، و با مضاعف کردن آن، فضاهای پیچیده ای آفریده است. در «کلیسای کاتولیکون» که به کلیسای فوق الذکر متصل است سقفی گنبدی بر بالای یک هشت ضلعی، احاطه گردیده در یک مربع و در نتیجه عناصری به نام سه کنج که مربع را جمع کرده به یکدیگر وصل می کنند. این شیوه کار با استفاده از طرحهای قدیمی تری همانند پلان مدور سانتاکوستانستا، پلان هشت ضلعی سان ویتاله، و گنبد متکی بر نیم گنبدهای روی یک مربع در کلیسای ایاصوفیه است، و از همه مهمتر در نتیجه مراوده با شرق است که نوع گنبدزدن در بنا به این صورت مقتبس از معماری چهارتاقی ساسانی است. فضای گنبددار کلیسای کاتولیکون در میان فضاهای چهارگوشی محاط شده است. ارتفاع داخل کلیسای کاتولیکون بازتابی از نقشه ی پیچیده ی آن است. این کلیسا نیز همانند ساختمانهای پیشین بیزانسی فضا و سطح، نور و تاریکی را به یک راز تبدیل می کند. فضای بلند و باریک درونی این کلیسا ما را بر آن می دارد که نگاهمان را به نقاط بالا متمرکز کنیم و به پیرامون بچرخیم. تاریکی فضای درونی، القای زیبایی فوق العاده ناشی از تداخل پیچیده عناصر بلند و تاریک است. به این ترتیب به نظر می رسد که معماران بیزانسی میانه و پسین درصدد پدید آوردن فضاهای داخلی پیچیده ای بوده اند که در سطوح بالاتر به گنبدهایی چندگانه منتهی می شوند، این گنبدها در نمای بیرونی ترکیبهایی تماشایی با شکلهای مدور پدید می آورند که پرسپکتیوهای جابجاشونده، به طرز برجسته ای در نظر بیننده زنده می شوند. یکی دیگر از کلیساهای برجسته دوره ی بیزانس پسین «کلیسای سان مارکو» در شهر ونیز ایتالیا است. بنای اصلی کلیسای سان مارکو در سده ی یازدهم میلادی ساخته شده است، در سطوح پائین با افزوده های رومانسک و گوتیک تغییر شکل یافته است ولی نقشه یا منظره ی هوایی گنبدها که در امتداد صلیبی با بازوهای برابر (صلیب یونانی) شکل گرفته اند، منشأ بیزانسی آن را آشکار می سازد. پوسته های داخلی گنبدها با شکلهای برآمده، چوبی و کلاهخود مانندی پوشیده شده اند که سطح بیرونی شان با ورقه های مس طلاکاری شده است. فضای داخلی کلیسا همانند پلانش، اساساً بیزانسی است هرچند مقیاس بزرگ ژوستی نین و سکته های ناشی از بندهای گنبددار آن تا اندازه ای جزئی در اثر عناصر رومانسک غربی دگرگون شده اند. یکی از ویژگیهای بارز ساختمان روش تأمین روشنایی و سلسله موزائیکهای روایتی آن، تماماً بیزانسی است در پایان باید اشاره کرد که دو نوع پلان عمده در دوره ی بیزانس پسین رایج گردید که یکی پلان «صلیب باز» و دیگری پلان «صلیب بسته» بود، که به نمونه هایی از آن ها اشاره شد. لازم ذکر است که به چند نمونه ی دیگر نیز اشاره گردد، از جمله: «کلیسای سان اندریو»، «کلیسای هویپ سیم»، کلیسای سان افسوس»، و «کلیسای هاگیاصوفیا» در مالونیکا. هریک از بناهای یاد شده دارای ویژگیهایی هستند که قبلاً به آنها اشاره شد. در پایان بحث معماری بیزانس به نحوه ی مسقف کردن بناها با روش تاق زنی های مختلف هم باید اشاره نمود. موزائیک کاری: یکی از هنرهای ویژه ی بیزانس هنر موزائیک کاری است. این هنر سابقه ی طولانی در سرزمین های شرقی، به خصوص در تمدن سومری دارد. در دوره ی بیزانس بهترین نمونه های موزائیک بر سطوح دیواره ی داخلی کلیساها کار شده است. در این دوره سطوح دیوارها را با سنگهای الوان و ریز در طرحهای متنوع موزائیک کاری می کردند. به عبارتی موزائیک قرار دادن قطعات ریز سنگ الوان و ایجاد نقشهای مختلف در دیوارها. از نمونه های شاخص موزائیک کاری باید به موزائیک های داخلی کلیسای ایاصوفیه اشاره نمود نمونه هایی از نحوه مسقف کردن بناهای بیزانس که در آن روزگار نخستین تلألؤ زرین فام موزائیک کاریها، نمای قابل توجهی را به ساختمان نی بخشیده است و نمونه ای از این موزائیک کاریها، داخل کلیسای سان ویتاله در راونا است که ژوستی نین و ملازمان او را نشان می دهد و همچنین موزائیک کاری داخل کلیسای سان مارکو است که صحنه های سفر آفرینش را نمایش می دهد. هنر موزائیک به حدی در بیزانس رایج گردید و به تکامل رسید که به عنوان یکی از اصلی ترین هنرهای این امپراتوری شناخته شده است. همزمان با این دوره در ایران دوره ی ساسانی هم موزائیکهای جالب توجهی در ایوان موزائیک شهر بیشاپور یافته شده است که احتمالاً نشانی است بر تأثیرگذاری متقابل. نقاشی بیزانسی: نقاشی این دوره را باید در بحثی جداگانه بررسی کرد ولیکن به طور مختصر باید اشاره نمود که در مقایسه با معماری از پیشرفت چندانی برخوردار نبود، و به عبارتی تا حدودی فراموش شده بود (البته در قرن هشتم و نهم میلادی)، در این زمان عقاید شمایل شکنی فوق العاده مورد توجه قرار گرفت. چون در کتاب مقدس نقاشی و ساختن تندیس ها در خانه ی خدا مغایر با آیین مسیحیت بود. به همین علت بسیاری از هنرمندان بیزانس را به سوی غرب ترک گفته و برخی نیز به اجبار حرفه ی خویش را تغییر دادند . لذا آثار نقاشی در زمینه غیرمذهبی بسیار اندک و توسط افراد گمنام انجام می شد، تا اینکه در قرن یازدهم میلادی نخستین آثار بیزانس را در «کلیسای دافنه» (دافنی) در یونان مشاهده می کنیم که نشانگر سادگی، افتخار و شکوه کلاسیک است و توسط هنرمند بیزانسی به نمایش درآمده است و باز هم با ایمان بیزانسی مخلوط شده است. نمونه ای از معماری دوره بیزانس قصر بزرگ بیزانس پايان


خرید و دانلود معماری بیزانس ( روم شرقی )

اساس (اصول)NTFS Basics



اساس (اصول ) NTFS

سیستم پرونده NT مجموعه ای از عملکرد ، قابلیت اعتماد و سازگاری را مهیا می کند که در سیستم پرونده FAT یافت نمی شود . این سیستم طوری طراحی شده که اعمال پوشه استاندارد از جمله خواندن ، نوشتن و جستجوی و حتی اعمال پیشرفته ای چون بهبود سیستم پوشه را بر روی فضای زیادی از دیسک به سرعت انجام می دهد .

با فرمت کردن یک نسخه با سیستم پرونده NTFS و چندین پوشه دیگر و یک جدول پوشه اصلی (MFT ) ایجاد می شود که شامل اطلاعاتی راجع به تمام فایل ها و پوشه های موجود در نسخۀ NTFS می باشد . اولین اطلاعات بر روی نسخۀ NTFS ، بخش راه اندازی سیستم است که از 0 شروع شده و می تواند تا 16 نیز ادامه یابد . اولین پوشه بر روی نسخۀ NTFS ، جدول پوشه اصلی است ( MFT ) . شکل زیر طرحی از یک نسخۀ NTFS را نشان می دهد در زمانی که فرمت کردن به پایان رسیده.


خرید و دانلود اساس (اصول)NTFS Basics

تمثیلات


فرمت فایل: ورد - Word Image result for word 

قابلیت ویرایش

 

تعداد صفحه : 31
در شمار اسماء طلسمات علم ليما است : . اگر حرف ب را هزار بار بر پوست دباغی شده شغال ،به نام دشمن و مادرش بنويسند و به خانه دشمن نهند به زودی دفع او می شود . .اگر محبوسی هزار و يک بار حرف ب را بخواند از حبس خلاص يابد . .هرکه هزار و يک بار اين حرف را بنويسد و با خود دارد هيچ آسيبی بدو نرسد . . اگر اين حرف را هزار بار بر پوست دباغی شده گربه بنويسند و کسی که به تب دق (سل ) مبتلاست آن را با خود دارد شفا يابد . با... حرف اضافه || در تداول ، جمع با و ضماير به صورتهای زير می آيد : * با من ،با خودم = بام b^am : ((اونم می خواس بام بياد ، نتونس )) ( اوهم می خواست با من بيايد نتوانست ).||با هام b^aha^m که با آم b^a^am نيز تلفظ می شود .((مگه باهام ]يا بام[ حساب کتابی دارم ؟)) (مگر با من حساب کتابی دارد ؟) امثال و حکام : . با آل علی هرکه در افتاد ، ورافتاد! .با توکل زانوی اشتر ببند ! .با چماق بنشين و به نوبت آرد کن ! . باشيد اندرون شده ، با جان به درد رود . با کسی آشنا نمی گردد/ چون شدم آشنا ، نمی گردم ! با پاراه بروی کفشت پاره می شود؛ با سر،کلاهت ! 1- در اين طريق به هر حال جز زيان و ضرر هيچ به دست نمی آيد . 2- اين کار به هر حال مستلزم هزينه ای است . *با پول روی سبيل شاه می شود نقاره زد ... زور يک مرد چه خواهی ؟زر يک مرده بيار ! مترادف زر برسر فولاد نهی نرم می شود *با تن ها باش و تنها باش !

 

  

 

 « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »


خرید و دانلود تمثیلات

بيمه 10ص


تعداد صفحه : 10
بيمه يمه از زبان هندي ( اردو ) گرفته شده است و معني لغوي آن ضمانت است . در اصطلاح نيز ضمانت مخصوصي است از جان يا مال كه در حقوق جديد دنيا رواج يافته است . در بيمه اشخاص با پرداخت وجهي مسئوليت كالا يا سرمايه يا جان خود را بعهده ديگري ميگذارند و بيمه كننده در هنگام زيان بايد زيان و خسارت وارده را بپردازد . تعريف متداول بيمه بدين شرح است : بيمه عملي است كه به موجب آن بيمه گر در مقابل دريافت عوض بنام (( حق بيمه يا وجه اشتراك )) و بموجب مقررات خاص خسارات را جبران مينمايد بدين ترتيب بيمه موجد نوعي اطمينان در مقابل مخاطره محتمل الوقوع تلقي ميگردد. در اين مقاله اختصاراً به سوابق بيمه ، بيمه در قوانين ايران ، اقسام بيمه ، موارد فسخ و بطلان بيمه اشاراتي خواهيم داشت . الف . سوابق بيمه در عهد عتيق بيمه شناخته نبود ( قرن چهارم تا هفتم ميلادي ) در رم باستان صاحبان كشتي و متصديان حمل و نقل دريائي متعهد ميشدند كه خسارات ناشي از عمليات جنگي دشمن و طوفان را بپردازند . به لحاظ خطرات اساسي كه متوجه مال التجاره هاي دريائي بود ، بيمه دريائي به عنوان نخستين نوع بيمه ايجاد گرديد . اين بيمه در حال حاضر نيز پر اهميت ترين نوع بيمه است . بدين ترتيب ايجاد بيمه دريائي مربوط به قرون وسطي و انواع ديگر بيمه مربوط به قرن نوزدهم است . اين مطلب كه در كدام كشور براي اولين با بيمه بوجود آمده است ، محل اختلاف است . عده اي معتقدند كه بيمه براي اولين بار در فلاندر (ناحيه اي در شمال كشور بلژيك ) پديد آمد و به سال 1310 ميلادي شخصي بنام كنت دوبتون بنا به درخواست اهالي شهر بروژ دفتر بيمه تاًسيس نمود . به نظرعده اي نيز بيمه از ابداعات ايتاليائي ها و اسپانيولي ها در قرن 24 ميلادي بوده است . بهرحال ميدانيم كه اولين بيمه نامه بدست آمده در سالهاي 1247و1370 ميلادي در شهرهاي ((ژن )) و ((بروگ )) تنظيم شده است . در ايران نيز


خرید و دانلود بيمه 10ص

فلسفه ی طبیعت



طبقه بندی ارسطو از علوم،ان هارا اولا به نظری، یعنی دانش از برای خود دانش از برای خود دانش و عملی، یعنی دانش از برای رفتار،و تولیدی،یعنی دانش از برای ساختن چیز های سودمند و زیبا تقسیم می کند. علوم نظری،خود، به «الهیات» (یا ما بعدالطبیعه) و طبیعیات و ریاضیات تقسیم می شوند.

طبیعیات با چیزهایی سروکار داردکه وجود جداگانه دارند ولی تغییرناپذیرنیستند(یعنی.با«اجسام طبیعی»که درخودشان منبع حرکت وسکون را دارند)، ریاضیات با چیز هایی سروکار دارد کهتغییر ناپذیرند ولی وجود جداگانه ندارند (یعنی، با اعداد و اشکال فضایی که فقط وجود وصفی دارند،به مثابه توصیف کننده ی جواهر)؛ الهیات با چیز هایی سرو کار دارد که هم وجود جداگانه دارند و هم تغییر ناپذیرند(یعنی با جواهری که از هر گونه ارتباط با ماده به دورند)؛ این علم نامش را مدیون این حقیقت است که عمده ترین این جواهر محض خداست.ارسطو(طبیعیات)را.به این صورتی که تعریف شد.در مجموعه ای از کتاب هایش توضیح داده است.در اغازکائنات جوامده است که این کتاب ها نوعی وحدت دارند.ارسطو در آن جا ادعا میکند که سروکار دارد.

...

زیرنهاد.صورت.فقدان

طبیعت:

طبیعیات وریاضیات

علل چهارگانه

اتفاق

غایت انگاری و ضرورت

حرکت

زیست شناسی

مراتب موجودات طبیعی

خلاء

زمان

کون و فساد

کاینات جو

 

PASSWORD : www.coffe.4kia.ir

 

با عضویت در کانال تلگرامی کافه فورکیا از لذت تخفیفات عمومی و گاهشمار ما بهرهمند شوید

 

 


خرید و دانلود فلسفه ی طبیعت

تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌(از ديدگاه‌ فقهي‌ ـ حقوقي‌) (کتاب دانشجو) محمّد جواد ارسطا به‌ سفارش‌ كانون‌ انديشه جوان‌ ناشر: مؤسسه فرهنگي‌ دانش‌ و اندي



 
 
 
 
 
 
 
 
 

نتيجه‌گيري‌

 

از آن‌چه‌ گفته‌ شد مي‌توان‌ نتيجه‌ گرفت‌ كه‌ هيچ‌ دليلي‌ براي‌ ردّ مصالح‌مرسله‌ از ديدگاه‌ مذهب‌ شيعه‌ وجود ندارد، بلكه‌ مي‌توانيم‌ آن‌ را يا به‌ دليل‌سنّت‌ ارجاع‌ دهيم‌؛ بدين‌صورت‌ كه‌ مصالح‌ مرسله‌ را به‌ معناي‌ تشخيص‌مصاديق‌ احكام‌ كلي‌ شرعي‌ بدانيم‌ ـ مانند اين‌كه‌ شارع‌ فرموده‌ حفظ‌ نفس‌ يادين‌ واجب‌ است‌ ولي‌ تشخيص‌ مصداق هاي‌ آن‌ را در اكثر موارد به‌عهدة‌مجتهد واجد شرايط‌ گذاشته‌ است‌ ــ، يا اين‌كه‌ آن‌ را به‌ دليل‌ عقل‌ برگردانيم‌؛بدين‌صورت‌ كه‌ هرگاه‌ عقل‌ به‌وجود مصلحتي‌ قطع‌ پيدا كند كه‌ مغاير باهيچ‌يك‌ از ادلّة‌ شرعي‌ نبوده‌، مقتضي‌ جعل‌ حكم‌ باشد، بي‌شك‌ مي‌توان‌ براساس‌ آن‌ به‌ وجود يك‌ حكم‌ شرعي‌ پي‌ برد.

از اين‌ رو، مي‌توان‌ مصالح‌ مرسله‌ را از ديدگاه‌ فقه‌ شيعه‌ نيز داراي‌ اعتبار وحجّيّت‌ دانست‌؛ نه‌ از اين‌ باب‌ كه‌ دليل‌ جداگانه‌اي‌ است‌، بلكه‌ از اين‌ جهت‌ كه‌به‌دليل‌ سنّت‌ يا عقل‌ برمي‌گردد.

اما اين‌كه‌ بعضي‌ از فقهاي‌ شيعه‌ آن‌ را باطل‌ و فاقد حجّيّت‌ دانسته‌اند، ناشي‌از مراجعه‌ به‌ تعريف‌هاي‌ غيردقيقي‌ است‌ كه‌ بسياري‌ از علماي‌ اهل‌ سنّت‌ ازمصالح‌ مرسله‌ ارائه‌ داده‌اند. علاوه‌ بر اين‌، عدم‌ ارجاع‌ مصالح‌ مرسله‌ به‌ دليل‌سنّت‌ يا عقل‌ و مستقل‌ دانستن‌ آن‌ از سوي‌ فقهاي‌ عامه‌ و مستند ساختن‌ بسياري‌از فتاواي‌ بي‌دليل‌ به‌ مصالح‌ مرسله‌، از عوامل‌ مؤثر در باطل‌ دانستن‌ مصالح‌مزبور از ديدگاه‌ برخي‌ از فقهاي‌ شيعه‌ بوده‌ است‌.

البته‌ پذيرش‌ مصالح‌ مرسله‌ بر مبناي‌ ارجاع‌ آن‌ به‌ دليل‌ سنّت‌ يا عقل‌، به‌معناي‌ قبول‌ ادلّه‌اي‌ نيست‌ كه‌ فقهاي‌ اهل‌ سنّت‌ براي‌ اثبات‌ حجّيّت‌ آن‌ ارائه‌داده‌اند؛ زيرا بسياري‌ از ادلّة‌ ايشان‌ همچون‌ استناد به‌ سيرة‌ صحابه‌ و پذيرش‌مالانص‌ فيه‌ يا موارد خلا در حكم‌ شرعي‌ از ديدگاه‌ فقه‌ اماميه‌ مورد قبول‌نيست‌.

تأكيد مجدد براين‌ نكته‌ خالي‌ از فايده‌ نيست‌ كه‌ پذيرش‌ مصالح‌ مرسله‌به‌هيچ‌وجه‌ به‌ معناي‌ افزودن‌ بر ادلّة‌ احكام‌ شرعي‌ (كتاب‌، سنّت‌، اجماع‌ و عقل‌)نمي‌باشد، بلكه‌ در واقع‌ به‌ اين‌ معنا است‌ كه‌ مصالح‌ مزبور چون‌ دائماً به‌ سنّت‌ ياعقل‌ بر مي‌گردند، مانعي‌ براي‌ اعتبار و حجّيّت‌ آن‌ها نيست‌؛ بدين‌ترتيب‌، اين‌مصالح‌ را بايد مصالح‌ مسنده‌ ناميد نه‌ مصالح‌ مرسله‌.

 

 

 

 

تشخيص‌ مصلحت‌ نظام

مقدّمه‌

بخش‌ يكم‌/ تشخيص‌ مصلحت ‌درقانون‌ اساسي‌

فصل‌ يكم‌/سير تاريخي‌ طرح‌ موضوع‌ در جمهوري‌ اسلامي‌

فصل‌ دوم‌/شكل‌گيري‌ مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌

فصل‌ سوم‌/بررسي‌ سؤالات‌ و شبهات‌

1. مصلحت‌ نظام‌ و رعايت‌ قانون‌ اساسي‌

2. مصلحت‌ نظام‌ و رعايت‌ احكام‌ شرع‌

3. جايگاه‌ حكم‌ حكومتي‌

4. مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌ و قانون‌گذاري‌ بدوي‌

بخش‌ دوم‌/ تشخيص‌ مصلحت‌ در فقه‌ اسلامي‌

فصل‌ يكم‌ /تشخيص‌ مصلحت‌ در فقه‌ اهل‌ سنّت

فصل‌ دوم‌/تشخيص‌ مصلحت‌ در فقه‌ اماميه

نتيجه‌گيري‌

كتاب‌نامه‌

 


خرید و دانلود تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌(از ديدگاه‌ فقهي‌ ـ حقوقي‌)  (کتاب دانشجو)  محمّد جواد ارسطا  به‌ سفارش‌ كانون‌ انديشه جوان‌  ناشر: مؤسسه فرهنگي‌ دانش‌ و اندي

مقاله درباره تاثیر ورزش بر سلامت روان



مقاله درباره تاثیر ورزش بر سلامت روان در 24 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

مقدمه

انجام تمرین بدنی مستلزم کار موثر دستگاه عصبی است که در واقع ارسال کننده پیام های لازم به عضلات است تمرینات مرتب ورزشی بدون تردید موجب بهبود کار سیستم عصبی و هماهنگی لازم بین اعصاب و عضلات خواهد شد .

ورزش می تواند از فشارهای روانی و ناراحتی های روحی بکاهد ورزش راهی مناسب جهت مقابله با افسردگی است .

بالا رفتن میزان کارایی عضلات و کسب سرعت حرکتی مستلزم اقدام به تمرینات مرتب ورزشی و تقویت سیستم عصبی می باشد

بر اثر فعالیت های بدنی بر میزان چابکی افراد افزوده می شود که حاکی از بهبود کار سیستم عصبی و عضلانی می باشد

ورزش یکی از مطمئن ترین و موثرترین راههای درمان بی خوابی است

کسانی که ورزش می کنند از خوابی عمیق تر بهره مند شده و نتیجتاً نیروی کافی کسب می نمایند

تاثیر ورزش بر دستگاه گوارش

کنترل وزن و سوزاندن کالری های مصرف شده از طریق ورزش امکان پذیر می شود . چاقی می تواند منشا بسیار ی از بیماری های خطر ناک باشد .

با ورزش وزن خود را کنترل کنید

علاوه بر اینکه ورزش کالری اضافی را مصرف می کند برای کسانی که بی اشتها هستند تمرینات بدنی راهی مناسب جهت تحریک اشتها و میل به غذاست .

ورزش حرکات دودی معده را تسریع می نماید و در عین حال مانع ابتلای انسان به یبوست می گردد.

ورزش و اعصاب و سلامت روان

امروزه خبرهاى فراوانى در جرايد به چشم مى‏خورند كه بر مبناى پژوهش و تحقيقات دانشمندان و متخصّصان است. اين خبرها حاكى از تأثير ورزش بر سلامتى جسم و روان است. اشاره به چند مورد از آن خالى از لطف نيست:

پژوهشگران دانماركى مى‏گويند: «كسانى كه به طور منظم پياده‏روى مى‏كنند و يا تمرينهاى نسبتاً سنگينى انجام مى‏دهند، هفت سال بيشتر از كسانى كه چنين كارى انجام نمى‏دهند عمر مى‏كنند». آنها دريافتند كه ميزان مرگ، در ميان مردانى كه چند سال پياده‏روى كرده بودند، در مقايسه با مردانى كه بيست سال تحرّكى نداشتند، به يك سوم رسيده است.

مدير اين پژوهش «پيتر شنوهر» كه متخصّص بيماريهاى قلب است مى‏گويد: «براى سلامتى، مقدارى فعاليت بدنى مفيد است». اين پژوهشگر معتقد است: «كسانى كه بى‏تحرك‏اند در وضعيت فيزيكى ضعيفى قرار دارند... بايد با سرعت زياد پياده‏روى كرد ؛ چون اين كار، تأثير بيشترى روى بدن مى‏گذارد».

بسيارى از بيماريها مثل افسردگى، ديابت، فشار خون و بيماريهاى قلبى با ورزش و نرمش قابل پيشگيرى است.

شنا باعث شادى و نشاط انسان مى‏شود. آب‏تنى و حركت در آب، به خاطر خنك‏كنندگى، نشاط جسم و شادى روح را به همراه دارد و به پوست نيز طراوت و زيبايى مى‏بخشد. آثار ماساژدهندگى آب، باعث كم شدن فشارهاى ناشى از خستگى روزانه و تمدّد اعصاب مى‏شود و آرامش خاطر را به انسان باز مى‏گرداند.
ورزش، باعث تمركز حواس مى‏شود و قدرت انديشيدن را زياد مى‏كند. تحقيقات نشان داده است كه كاهش يا افزايش فشار خون ناشى از ورزش، وابسته به تداوم يا قطع برنامه‏هاى ورزشى است.

با اين حساب، مى‏توان نتيجه گرفت كه ورزش، سلامتى را به ارمغان مى‏آورد و كسى كه جسم و روان سالمى داشته باشد، در كسب مهارتهاى فردى و اجتماعى موفق‏تر است.

نقش ورزش درسلامت روان و اعصاب

بسیار سخن و حدیث از تأثیر و اهمیت تربیت بدنی و ورزش بر ابعاد مختلف رشدی چون جسم و روان و اعصاب شنیده ایم یا خوانده ایم. البته بیشترین كوشش در ارائه چگونگی افزایش یا تقویت قوای جسمانی بوسیله تربیت بدنی ورزشی صرف گردیده و كمتر به مشخص نمودن ویژگیهای سلامت روان و اعصاب پرداخته شده است لذا بر آن شده ایم كه حتی مختصر به تعریفی كلی از سلامت روان و اعصاب به شناخت اصول ویژگیهای آن پرداخته و بخش تربیت بدنی و ورزش را در این بعد مهم انسانی مشخص نمائیم.

 

تعریف سلامت روان و اعصاب:

یك فرد زمانی دارای سلامت روان و اعصاب است كه با شناخت و حفظ ویژگیهای شخصیتی، خود را با محیط تطبیق دهد. شناخت خود مجموعه ادراكات، ارزشها، افكار و عواطف را تشكیل می دهد كه سبب و آگاهی فرد از موجودیت خود می شود. بدین معنی او می فهمد كیست و چیست. در تامین سلامت روان و اعصاب علاوه بر عوامل ژنتیكی عوامل محیطی نیز تاثیر فراوان خواهند داشت. اگرچه شناخت كامل ویژگیهای مربوط به سلامت روان و اعصاب در یك فرد بسیار مشكل است ولی زمانی افراد از نظر روان و اعصابی سالم می باشند كه دارای خصوصیات شاخصی گردند:

1. اعتماد به نفس دارند. از خصوصیات مثبت و برجسته خود استفاده می كنند در عین اینكه به محدودیتها و نواقص خود آشنایی دارند توانائیهای خود را می شناسند و حداكثر استفاده از آن را می كنند این افراد واقعیت وجودی خود را انكار نمی نمایند بجای عذرتراشی و دلیل تراشی شكستها را براحتی پذیرفته و نگرانی به خود راه نمی دهند.

2. احتیاجات اولیه را براحتی برطرف می نمایند. برآوردن نیازهای اولیه زندگی بخصوص نیازهای جسمانی باعث تلاش دائمی در این افراد می گردد. و با شناخت واقعیتها واقع بینانه تر با مشكلات زندگی مقابله می نمایند.

3. به دیگران به دیده خوب می نگرند. ضمن دوست داشتن دیگران به آنها اعتماد می كنند و در حفظ روابط با دیگران كوشا هستند محبت خویش را مستقیماً ابراز می نمایند و برای آن شواهدی مناسب ابراز می دارند.

4. مسئولیت پذیرند ضمن پذیرش مسئولیت مناسب با سن خود مسئولیت كارهایی كه خود انجام می دهند را می پذیرند از كسب تجربه لذت برده و همیشه برای بهترین نتیجه در تلاش خواهند بود.

تأثیر ورزش در سلامت روان و اعصاب:

مجموعه این ویژگیهای شاخص تشكیل دهنده سلامت روان و اعصاب در یك فرد می باشد. بدون شك رفتار بشر تابع تمامیت وجود اوست بدین معنی روان و اعصاب تابع جسم و جسم تابع روان و اعصاب است. امروزه تحقیقات نشان می دهد كه ناراحتی های جسمانی اختلالات روان و اعصابی را بهمراه داشته و برعكس. ولی نكته برجسته در تقویت قوای جسمانی حفظ روان و اعصاب سالم می باشد.

دكتر آرترویدر روان و اعصابشناس معروف آمریكایی در تحقیق بسیار جامع خود اظهار می نماید عدم تعادل روان و اعصابی بسیاری بیماران نتیجه عدم فعالیت حركتی و ورزشی در دوران كودكی است. جونز در قسمتی از تحقیق خود دریافت پسرانی كه از نظر قوای جسمانی ضعیف می باشند علاوه بر ضعف جسمانی دارای مشكلات روان و اعصابی مانند احساس حقارت عدم توانائی تطبیق خود با دیگران می باشند. راویك و مك كی دریافتند دانش آموزانی كه در مهارتهای حركتی ضعیف می باشند اغلب خجول و گوشه گیر هستند و برعكس دانش آموزانی كه از نظر مهارتهای حركتی قوی می باشند دارای ویژگیهای برجسته بسیار نمایانی از نظر رفتار چون فروتنی، تدبیر، توجه و حس همكاری هستند.

شندل با استفاده از آزمون روان و اعصابی خصوصیات روان و اعصابی دانش آموزان ورزشكار و غیر ورزشكار را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید دانش آموزان ورزشكار دارای صفات ممتاز رفتاری چون رهبری، تحركهای اجتماعی حس ارزشهای فردی و اجتماعی، عدم شك و تردید در خود عدم بهانه جوئی و نتیجتاً رشد اجتماعی بیشتر می باشد.

 

چگونگی مبارزه با بیماری روان و اعصابی:

مسلماً عدم سازش وجود و اختلالات رفتاری در هر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی بسیار مشهود است عوامل مختلفی را می توان در بوجود آوردن یا پایه ریزی عدم سلامت روان و اعصاب ذكر نمود: فشارهای اجتماعی، فقر مادی، اختلافات خانوادگی، تصادفات، بیماریها، مرگ و میرهای پیش بینی نشده و بسیاری از عوامل خانوادگی و اجتماعی همراه با عوامل وراثتی، افراد را دچار عدم تعادل روان و اعصاب می سازد. بنابراین برای پیش گیری از بیماری روان و اعصابی و حفظ سلامت روان و اعصاب توصیه های مختصری در نظر گرفته می شود:

1. سعی كنید به انجام فعالیتهای ورزشی بپردازید زیرا ورزش تنشهای روان و اعصابی را از بین می برد و اخمها را به لبخند تبدیل می نماید.

2. در رابطه با نگرانی خود با دیگران صحبت كنید و اگر مشكل شما جدی است از مراجعه به پزشك روان و اعصاب درمان مضایقه نكنید.


خرید و دانلود مقاله درباره تاثیر ورزش بر سلامت روان

فرینت mci 2018


به نام خدا

آموزش فرینت همراه اول

توجه توجه شارژ و بسته حتما صفر باشد 

تا حالا شده که بخوای هرچی دوس داشته باشی دانلود کنی بدون اینکه حجمی از اینترنتت کم شه خب با این روش میشه شما با این محصول میتوانید با شارژ صفر و بدون بسته فرینت داشته باشید و هرچیزی را که میخواهید دانلود یا در یوتویوب پرسه بزنید کمتر کسی هست که آموزش فرینت واقعیو میزاره دوستان قیمت این آموزش خیلی بیشتره حالا خودتون بگید اگه من۲۰۰۰ تومان که مبلغ بسیار ناچیزی هست این محصولو بخرم و واسه چندین سال اینترنت نامحدود و رایگان داشته باشم بهتره یا اینکه هزینه زیادی پرداخت کنم تا بسته اینترنت بخرم انتخاب با خودتون دوستان حتما نظر بدین و اگه مشکلی داشتین بگید دوستان تازه این روش اوله...

اگه دیدم با استقبال خوبی این برنامه را خریدین روش دوم فرینت همراه اول رو یاد میدم و ایرانسل 

 

دوستان با سایفون معمولی هم میتونین ولی نسخه پرو بهتره ک میتونین از ایدی تلگرام بنده اون رو دریافت کنید


خرید و دانلود فرینت mci 2018

افزایش فالوور اینستاگرام